Vansinnet breder ut sig…

Hushållet drabbades ju av facebook-mania häromveckan. Undrar ni hur det har gått?  Det har eskalerat till totalt vansinne. Vi, de vuxna i hushållet, slåss om platsen framför datorskärmen och barnen får spela obegränsat med play-station för att de skall hålla sig ur vägen. Det kändes ett tag som om jag hade trappat ner, men bara tills jag insåg att jag var uppkopplad mot ”booken” ca 22 timmar per dygn….

Mannen i huset som ju endast motvilligt lät sig dras in i detta beroende (va f-n skulle jag ha dit honom för?) (tänkte nog att vi skulle ”göra något tillsammans” som ju är så bra för förhållanden…) är nog t.o.m. mer drabbad än jag. Det är inte ett grundlöst antagande som jag bara slänger ur mig för att dämpa ångesten över min egen usla karaktär, utan baserat på det faktum att han kopplar länkar, startar grupper, inviger oupplysta icke-facebook-beroende och skickar ägg och vampyrbett åt höger och vänster. I början låtsades han som om allt var ett stort skämt och skrockade belåtet när han pimpade sina vänners sidor med glitter och råa flabb från ”Youtube”, men jag vet nog… Han var fast redan då!

Jag undrar om det är osunt med för mycket facebookande? Är det värre än t.ex sprit och cigaretter? Värre än att glo på ”Sex in the city”, ”Sopranos”, ”Desperate housewives”, ”CSI”, eller ”Bingolotto”? Man blir säkert en massa saker som inte är så bra, men (minst) en god sak har det med sig – man stöter på gamla vänner och bekanta som man inte hört av på år och da’r och det är faktiskt riktigt, riktigt roligt.

Det är t.ex en gammal kompis från Kanada på min sida. Vi lärde känna varandra i slutet av 80-talet i Australien och höll kontakt i många år. Men, hur det var så ebbade kontakten ut för cirka 3-4 år sedan. Nu har vi kontakt igen och kan titta på varandras barn och trädgårdar samt uppdatera varandra på vad som hänt sedan sist. Enkelt och kul. Bland vännerna finns också en av min mammas kusiner, en isländsk kvinna i 60-års åldern som bor i England nu för tiden. I normala fall har vi inte så mycket kontakt, men nu kan vi säga ”hej” och ”hur är det” lite då och då och det känns fint.

Jag undrar lite hur det kommer att gå. Är det en snabbt passerande trend, eller är facebooken här för att stanna? Kan man gå in i second life och skaffa en så’n där android som kan skaffa en sida på facebook där, och kan man i så fall hooka upp med sina ”riktiga” vänner, som androider, där också då? Och har man då i så fall dubbelt så många vänner helt plötsligt? Och kommer man att veta vem som är vem, och om någon egentligen är riktigt verklig?

Facebooken är en tidstjuv.  Fast i ärlighetens namn så är det ju inte dygnets mest värdefulla tid den stjäl. Snarare den där koma-timmen innan sängdags, timmen som förut ägnades åt slötittande på tv på något i stort sett ointressant som föll i glömska i samma takt som det gick igenom ögonen. Timmen då det är undanplockat i köket, barnen sover, morgondagens åtaganden är genomgångna och endast tandborstningen kvarstår –  timmen då hjärnan har loggat ut och endast hasplar ur sig osammanhängande och fragmentariska meningar – den perfekta facebooktimmen helt enkelt.

Vi ses – på facebooken om inte annat – Godnatt!

Hur det än blir med den saken så skall jag försöka att hålla er informerade, ty detta är nog bara början…

3 thoughts on “Vansinnet breder ut sig…

  1. Calle skriver:

    Så har MAN fått sig en släng av sleven igen… det ni ska ha klart för er när ni läser denna lilla historia är att den tidigare helt data-ointresserade hustrun numera är slukad av sitt bloggande och ”ansiktsbokande”. Mitt engagemang är blott en bris i jämförelse…Den senare delen av bloggen handlar om en utloggad hjärna som hasplar ur sig ”osammanhängande och fragmentariska meningar” blott en timma under dygnet. Jag känner igen det där osammanhängde etc som kommer ut, men det brukar hålla på mycket längre än en timma per dygn… :)Puss! / Calle

  2. Oblomv skriver:

    ..e de inte lite, va ska man säga kusligt, jobbigt, obehagligt att företaget (B. Gates?) äger rättigheterna till bild o text på facebook?

    • Puck skriver:

      Jo! Mycket upprörande. Jag drar mig för att ha bilder på nära och kära. Vi får hoppas att lobbygruppen för ”ett privat facebook utan B.Gates rätt till privat egendom” (eller vad den nu heter…) lyckas piska upp diskussionen såpass att Microsoft backar.

Kommentera

