Nära-livet-upplevelser

Det snackas om ”nära-döden-upplevelser” som om det vore något speciellt. Pyttsan! De har jag varje dag. Flera gånger om. När jag skall äta frukost på morgonen och det bara finns samma gamla filoflinger att tillgå – oändligt outhärdligt trist. Känslan när man står inne på Willys och försöker komma på något nytt och intressant att köpa som kan omvandlas till en häpnadsväckande middag. Och så kommer man ändå ut därifrån med mamma scans köttbullar…. På jobbet när rutinen blir mördande. Jag kan göra listan hur lång som helst, men jag misstänker att ni fattat poängen.

”Nära-livet-upplevelser” däremot, de är inte riktigt lika frekventa. Ni vet, när man helt plötsligt kommer på sig själv med att ligga på en underbart vacker strand (t.ex i Kroatien), drickandes en kall bivo medan barnen snorklar och dyker i det kristallklara vattnet. Huden är silkeslen, vackert brun och skönt solvarm. Restaurangen ligger bara ca 50 m längre bort, och det finns inga måsten på flera veckor. Just när insikten om ett sådant tillfälle slår mig så känns det i hela kroppen. Nu lever jag, låt det aldrig ta slut…

Det inträffar i vardagen också, t.ex när vårsolen kommer och det är dags att ta fram krattan och börja fixa i trädgården igen. Åhh, vad det är härligt med den där multna jorddoften, blommor och träd som börjar knoppas och fåglar som kvittrar. Själv står jag där med ryggskott efter att ha försökt fixa komposten, rensa alla rabatter och beskära alla buskar utan att stanna upp för vare sig mat, dryck eller vila. Då är det gott att leva.

Som förälder kan jag också ge tusen och åter tusen exempel på när barnen sätter den där extra guldkanten på tillvaron. Ni med barn vet ju vad jag menar, och ni andra har hört det så ofta att det i sig självt är en nära-döden-upplevelse.

Ibland blir man i det närmaste religöst tacksam över livet i allmänhet och sitt eget i synnerhet. Det är de ögonblicken som är de värdefullaste, de som gör att man orkar med rutinen ett tag till. Nära-döden-upplevelserna däremot suger.

2 thoughts on “Nära-livet-upplevelser

  1. renata skriver:

    En kall pivo på en soldränkt strand. Mer närahimlen upplevelse kan man ju inte komma. Singha…om knappt två månader! YES….

  2. Puck skriver:

    Jag är såååååååååå avundsjuk!

Kommentera

